Fra IDÉ til konCept

At videreudvikle en god idé til at blive et godt koncept kan være udfordrende. Et koncept er en videreudvikling af en idé, der sørger for, at idéen bliver modtaget og forstået af målgruppen. Der er fire faktorer, der beskriver et vellykket koncept. Konceptet bør være: Karateristisk, mindeværdigt, samlende og relevant. Målet er at få modtageren til at handle på vores budskab.

Så hvorfor skal man bruge sin tid på at bygge et koncept? I dagens travle og stadig skiftende kommunikationsmiljø, skal virksomheder være kreative og strategiske for at klare konkurrencen og fange publikummet opmærksomhed. Denne proces sætter grundlaget for hvad der skal kommunikeres, til hvem og hvordan. Dette bliver den røde tråd som binder alle dine kanaler sammen og skaber en helhed.


 

4 ting du skal tænke på når du bygger et koncept

  1. Hvad ønsker du at opnå?
    Hav altid en tydelig målsætning Uden et tydelig mål kan det være vanskeligt at holde fokus. Skal du have et stærkere brand, øge omsætningen, skabe omtale eller rekruttere? Du må gerne have delmål herunder, men husk at holde fokus på hovedmålet.
  2. Hvem er din målgruppe?
    Hvem snakker du til? Når du ved hvem din målgruppe er, så er det også nemmere at bruge det rigtige sprog.
  3. Hvad er dit budskab?
    Dette punkt må ses i sammenhæng med punkt 1. Hvad ønsker vi at fortælle målgruppen? Budskabet bør genspejle det overordnede mål for projektet. Uden et tydeligt budskab vil du ikke kunne opnå dine mål uanset hvor højt et budget du har.
  4. Hvad er dit budget?
    Sæt rammerne for projektet. Det er let at drømme sig bort i alle mulighederne man har på kanaler og virkemidler i markedsføring. Sammen med målet sætter man også budgettet således at den røde tråd skinner gennem hele projektet.
Refleks
Bjørnis drikkeflaske
Bjørnis refleks
Bjørnis matboks
Bjørmos lue
Bjørnis hals
Delta vaffeljern
Brannbamsen Bjørnis