SE VORES MEDLEMSKABER OG CERTIFICERINGER
"Vi tror på, at partnerskab og sammenhold kan gøre en forskel".
IDÉ House of Brands Sustainability Team
Da samarbejde er nøglen til at ændre verden mod mere bæredygtig praksis, har vi valgt at tilslutte os visse netværk og foreninger for at hjælpe os med at blive mere effektive i vores bæredygtighedsarbejde. Nedenfor kan du læse mere om, hvorfor vi har valgt disse, og hvordan vi samarbejder med organisationerne.
KVALITETSSTYRING
KVALITETSSTYRING
Certificeringen kommer både vores kunder og os til gode. Et stærkere niveau af kvalitetssikring og service giver en mere omfattende behandling fra alle vores afdelinger i Norden.
ISO 9001 - Kvalitetsstyring
ISO 9001 Quality Management er den internationale standard for kvalitetsstyring. Denne standard blev opdateret i 2015, hvilket gør den relevant for nutidens og morgendagens samfund. ISO 9001 giver organisationer opskriften på konsekvent at opfylde kvalitetskrav, der stemmer overens med kundernes forventninger. Standarden tager især højde for de komplekse forsyningskæder, som virksomheder skal navigere i. Vi har fornyet vores certificering hvert år siden 2004 i henhold til gældende standarder.
Vi er forpligtet til at reducere vores miljøpåvirkning og løbende forbedre vores miljøpræstationer som en integreret del af vores forretningsstrategi og operationelle tilgang. Vi opfordrer alle vores kunder og leverandører til at gøre det samme.
MILJØHÅNDTERING
IDÉ House of Brands arbejder for at have en bæredygtig forretningspraksis med respekt for mennesker, samfund og miljø. Det betyder at opfylde de nuværende generationers behov uden at ødelægge mulighederne for fremtidige generationer.
ISO 14001– Miljøledelsessystem
ISO 14001 – Environmental Management System er den internationale standard for miljøledelse, der hjælper med at skabe systemer til at reducere organisationens negative påvirkning af miljøet. Dette omfatter blandt andet energiforbrug, affaldshåndtering, miljøkrav og regler, leverandørkrav og ressourceplanlægning. Ved at reducere vores negative miljøpåvirkning og etablere en mere bæredygtig organisationsmodel kan vi både spare omkostninger og energi og samtidig bevare miljøet for fremtidige generationer. Standarden bruger PDCA-cyklussen (Plan-Do-Check-Act).
AMFORI
amfori er verdens førende erhvervssammenslutning for åben og bæredygtig handel. Det fremmer en ideologi, hvor mennesker, planet og profit kan arbejde sammen, og hvor handel tjener et formål ved at levere sociale, miljømæssige og økonomiske fordele for alle involverede. Amfori tilbyder sine medlemmer løsninger til at mindske miljørisici, overvåge og forbedre arbejdsforhold og sikre god ledelse i hele deres forsyningskæde.
Vi sluttede os til amfori for at få bedre kontrol og synlighed længere nede i vores forsyningskæde og for at samarbejde endnu tættere med vores leverandører. Ved at være medlem drager vi fordel af deres viden og bruger den til bedre at forstå den rigtige slags handlinger for at fremme forbedringer inden for den globale forsyningskæde. amfori tilbyder os værktøjer til effektivt at overvåge og løse eventuelle stigende problemer, der kan bringe vores krav til ansvarlig forretning i fare. Vi tror på, at jo mere der er virksomheder som os, der overvåger forsyningskæden og anmoder om forbedringer, jo hurtigere vil forandringen til det bedre være.
amfori BSCI (Business Social Compliance Initiative), giver en anerkendt metode til at identificere og afhjælpe risici i globale forsyningskæder.
amfori BEPI (Business Environment Performance Initiative) hjælper med at identificere og målrette store miljømæssige hotspots i forsyningskæderne.
bluesign® SYSTEM PARTNER
IDÉ House of Brands ønsker at gå foran som et godt eksempel i branchen og er stolte af at være en af bluesign® System-partnerne. Læs mere om, hvad det vil sige at være bluesign®-systempartner her.
bluesign® er et omfattende certificerings-system, som har til formål at fremme bæredygtig og miljøvenlig tekstilproduktion. Siden etableringen i Schweiz i 2000 er bluesign® blevet en anerkendt og respekteret aktør i tekstilindustrien og flere førende mærker er en del af bluesign®-systemet. For os hos IDÉ var bluesign® et naturligt skridt fremad i vores bæredygtighedsarbejde.
bluesign® fokuserer på at reducere miljøbelastningen af hele forsyningskæden, fra råvareproduktion til det færdige produkt. De ser ikke kun på det færdige produkt, men ser også på processen, der skal til for at fremstille produktet fra start til slut.
ETISK HANDEL NORGE
Arbejdsforholdene på fabrikkerne og internationale menneskerettigheder er en prioritet. Når vi vælger forretningspartnere og samarbejdspartnere, er vores valg baseret på stærke etiske værdier. De bør undgå at bidrage til korruption, krænkelse af menneskerettigheder, dårlige arbejdsforhold eller skadelige virkninger på lokalsamfund og miljø.
Hvorfor et IDÉ medlem af Etisk Handel Norge?
Etisk Handel Norge (EHN)* er det førende kompetencecenter for etisk handel i Norge og Norden, der giver os væsentlige værktøjer og ressourcer til at arbejde effektivt og ansvarligt med etisk handel. Gennem samarbejdet med EHN har vi påtaget os flere forpligtelser. For eksempel har vi tilsluttet os EHN's principerklæring, implementeret retningslinjer for etisk handel, aktivt bestræbt os på at skabe håndgribelige forbedringer af arbejds- og miljøforhold i forsyningskæden, rapportere årligt om vores status og fremskridt og engagere os i løbende overvågning og opfølgning.
* IDÉ House of Brands Danmark er en del af en norsk koncern.
ECOVADIS
IDÉ House of Brands har opnået Guld i EcoVadis' evaluering af vores bæredygtighedspræstation, hvilket placerer os i top 5% af alle virksomheder globalt, der deltager i denne vurdering.
Hvad er EcoVadis, og hvad måler de?
EcoVadis leverer et system, der giver virksomheder muligheder for, at vurdere deres eget og forsyningskædens niveau af virksomhedens sociale ansvar (CSR).
Det omfatter 21 CSR-indikatorer på tværs af fire hovedtemaer; miljø, etik, anstændige arbejdsforhold og menneskerettigheder samt bæredygtige indkøb.
Hvad gjorde vi for at få en EcoVadis-vurdering?
For at modtage en evaluering leverede vi dokumentation for alle fire områder. Det er ikke tilstrækkeligt blot at fremlægge et dokument om, at vi gør noget – vi skal vise, at vi rent faktisk implementerer det.
Dette er en meget grundig process, der kræver en betydelig indsats og samarbejde mellem flere teams hos IDÉ House of Brands.
Hvad er de vigtigste fordele ved at have en EcoVadis vurdering?
Det giver os muligheden for at vise alle vores interessenter den investering, som IDÈ House of Brands foretager i bæredygtig forretningspraksis.
Vi er en etisk virksomhed, der tager sig af vores egne medarbejdere, vores kunder, miljøet, omgivelserne og de fælleskaber, vi er den del af.
Hvordan bidrager EcoVadis til forbedringer hos IDÉ House of Brands?
EcoVadis sætter os i stand til at vurdere, hvor godt vi præsterer, og identificerer områder, hvor vi skal forbedre os. Det er en fordel af have specialister, der arbejder med mange og store globale virksomheder, for at evaluere vores praksis ud fra et eksternt perspektiv. Dette giver os mulighed for at benchmarke os selv mod andre i branchen, såvel som andre førende organisationer, hvoraf mange er vores kunder.
CEMASYS
CEMAsys online platform forbinder bæredygtighed, miljø, risiko og virksomhedsledelse på en intelligent måde. CEMAsys er en fleksibel og brugervenlig cloud-serviceplatform til bæredygtighedsstyring. IDÉ Group bruger modulerne «Carbon Footprint» og «Supply Chain Control».
Vi bruger CEMAsys -platformen til at beregne vores Scope 1 og 2 (samt nogle dele af Scope 3) CO2-fodaftryk, samt til at overvåge vores leverandører gennem ESG-undersøgelsesmodulerne Supply Chain Control-modulet som CEMAsys leverer.
GENANVEND OG GENBRUG
Vi følger alle restriktioner vedrørende genbrug på alle kontorer i hele Norden. Vi samarbejder med lokale partnere på hvert kontor og tilpasser vores rutiner efter lokale krav og genbrugsfaciliteter.
NORSIRK er totalleverandør af løsninger og services inden for indsamling, transport og genanvendelse af EE-affald og batterier.De styrer hele værdikæden for producentansvar – fra produktet bringes i omsætning til det når genbrugsanlægget. Det giver os vished om, at vores miljøansvar håndteres ansvarligt.
Green Point Norway yder finansiering til returordningerne for plast-, metal- og glasemballage. IDÉ House of Brands AS er medlem og tager ansvar for alle typer emballage gennem retursystemer godkendt af det norske miljøstyrelse.
IDÉ House of Brands Sweden AB er medlem af El-Kretsen, som er en non-profit organisation. Deres mission er at hjælpe producenter med at opfylde deres producentansvar ved at tilbyde et landsdækkende indsamlingssystem.