SÅDAN FÅR DU SUCCES MED PRODUKTMEDIA
Udgivet 26.01.2023
Skrevet af: Mari Søtvedt Oulie
Læsetid: 2 min.
Har du brug for en hurtig introduktion til, hvordan du får succes med produktmedier som markedsføringskanal? Eller har du brug for inspiration, efter at du har arbejdet med produktmedier et stykke tid? Efter 15 år i branchen, både med salg og nu som marketingschef, deler jeg her ud af min erfaring. Håber du synes det er interessant.
Gør produktmedier til en del af din marketingplan. Start allerede nu med planlægning af hver kampagne og begivenhed, eksternt eller internt. Vores projektledere har brug for en kort brief med anledning, budskab og praktisk information, så vi kan sende dig et flot og færdigt oplæg, der kan være dit arbejdsredskab resten af året.
Efter 35 år i branchen ved vi, hvornår vi skal i gang med projekter for at overholde deadlines. Heldigvis kommer påske, sommer og jul sjældent bag på os, da det jo er samme tid år efter år. Men vil du have træningstøj i eget design til alle medarbejdere klar til forårssæsonen, så skal vi i gang i november. Vi har lavet et årshjul, hvor vi har sat de mest almindelige lejligheder op til produktmedier i løbet af året. Brug det som en hjælp til at komme i gang med planlægningen i tide.
Mange af vores kunder er gode til at planlægge, men nogle er også for sent ude. Ja, selv os. Tid betyder rigtig meget i denne branche. Unikke produkter, design med flere variabler, bæredygtig logistik og et gennemtænkt budskab, der rammer modtageren. Jeg kan ikke gentage det ofte nok, TIME is KEY.
Kommunikation og målgruppe
Ydermere er både kommunikation og de rigtige filer vigtige for succes. God kommunikation øger markant sandsynligheden for et vellykket projekt. Find ud af hvad dit mål er, både hvad du vil opnå med produktet, og hvornår det skal leveres. Går noget galt, er det som regel fordi man snakker lidt forbi hinanden.
Når vi taler om markedsføring, kan vi ikke undgå at tale om målgruppen. Hvem taler du med, hvad skal der til for at de gider beholde gaven, og bagefter faktisk forstår budskabet, du sender? Produkt og budskab skal gå hånd i hånd, og modtageren skal selv se sammenhængen mellem de to. Selvom dette skifter fra målgruppe til målgruppe, har vi undersøgelser, der viser en vis tendens.
Funktionalitet, kvalitet og design
Det første bud er funktionalitet. Modtageren skal kunne bruge produktet til noget. Det er ikke længere nok at give en ligegyldig dippedut. En verden med fokus på bæredygtighed kan ikke lide brug-og-smid-væk-tankegangen. Kan vi se brugsværdien, ja så bruger vi den og gæt hvad der så sker? Ja, netop, frekvensen af eksponeringer af dit logo og budskab stiger.
En anden klar bæredygtig ændring i branchen er den voksende tendens til at satse på kvalitet frem for kvantitet. Da jeg startede som projektkoordinator hos IDÉ House of Brands i 2008, handlede det ofte om at finde den billigste kuglepen for at få flest produkter ud af budgettet. Det gør det ikke længere i 2023. Nu tilstræber vi altid at gå efter kvalitet og heldigvis er det ofte det vores kunder vælger. Dette er simpel branding. Vil du sætte dit logo og budskab på noget, der ryger direkte i skraldespanden, eller går i stykker, så snart man vender ryggen til? Jeg tager mig den frihed at svare her, nej!
Sidst, men ikke mindst, spiller design en vigtig rolle. Vi ved, hvad vi kan lide, hvad vi kan lide at have på, og hvad vi kan lide indenfor interiør. Et lækkert produkt med et flot design vil blive brugt. Så brug lidt tid på, at finde noget, som er attraktivt. Sæt ikke logo og budskab på noget tilfældigt. Hav også fokus på målgruppen. Der er stor forskel på hvad en 23-årig mand og en 55-årig dame kan lide.
For hurtigt at opsummere på artiklen; Det rigtige budskab på det rigtige produkt med et cool design, er nøglen til succes.
Held og lykke!
Kontakt en af vores produktmediaspecialister hvis du har spørgsmål.
Mari Søtvedt Oulie
Marketingschef